Premium

Toekomst van mainport Schiphol blijft vaag

In afwachting van hun volgende vlucht verpozen overstappers binnen het ’Schengen-gebied.
© Foto Getty Images
Schiphol

Het was stil rond de Luchtvaartnota 2020-2050, die een week geleden door het kabinet is vastgesteld. Stilte voor de storm? ,,Het komt politiek goed uit’’, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens. Zijn collega Eric Pels: ,,Er spelen heel andere dingen dan de problemen van een jaar geleden.’’

Het ’hub-en-spoke-model’ met mainport Schiphol als naaf (hub) en de verbindingen als spaken, is veel geprezen: de nationale luchthaven hoorde (voor de coronacrisis) tot de best verbonden luchthavens van de wereld. Dat komt grotendeels door de strategie van home-carrier KLM, die aankomende en vertrekkende vluchten goed op elkaar laat aansluiten, waardoor Schiphol aantrekkelijk is voor overstappende passagiers. Het verbindingennetwerk dat de nationale trots en andere luchtvaartmaatschappijen aanbieden vanaf Schiphol, is groter dan je op basis van de thuismarkt zou verwachten. ,,Dat geldt met name voor intercontinentale routes en de hoge frequenties op Europese routes’’, meldt de vorige week verschenen luchtvaartnota.