Digitaal parkeersysteem Zandvoort blijft onder ouderen voor problemen zorgen

De parkeerdruk in Zandvoort neemt toe.
© Archief
Haarlem

Het digitale parkeersysteem dat sinds begin juni in Zandvoort van kracht is geworden, blijft voor veel ouderen problematisch. ,,Ik word er onwijs nerveus van”, vertelt de 86-jarige Ellie Koolhaas. ,,Mijn kinderen hebben me uitgelegd hoe het werkt, maar het is gewoon heel lastig met die computers.”

In de zomermaanden neemt het autoverkeer in de badplaats flink toe en is de vraag naar parkeerplekken groot. Om ongewenste parkeersituaties te voorkomen moeten bewoners niet alleen een vergunning hebben, maar dienen zij ook hun bezoek digitaal aan te melden.

,,Ronduit belachelijk”, vindt Koolhaas. De Zandvoortse woont al 55 jaar in Nieuw – Noord en heeft grote moeite met het parkeersysteem. ,,Voorheen was het hier altijd gratis. Ik snap dat er een oplossing moet komen voor de parkeerdrukte op zomerse dagen, maar laat bewoners dan net als in het dorp werken met een kaart, die je in de auto kunt leggen. Dat is veel gemakkelijker dan al dat digitale gedoe. Daar snap ik niks van.”

Ook Jolien Grootkerk (77) uit Zandvoort Noord is niet blij met het nieuwe systeem. ,,Mijn kleindochter heeft me wegwijs gemaakt, dus inmiddels ben ik er een beetje uit. Maar als ik twee of drie mensen tegelijk op visite krijg moet ik hen allemaal aanmelden. Linkjes, wachtwoorden… wat een rompslomp.” Grootkerk wordt er beroerd van. ,,Ik ben net als veel andere ouderen niet handig met de computer of de telefoon, dus het is echt ontzettend vervelend. ”

De gemeente is op de hoogte van de klachten. ,,Wij vragen mensen die niet digitaal vaardig zijn om hun omgeving om hulp te vragen. Bovendien is dit een pilot, die vier maanden duurt.” Het parkeerbeleid zal geëvalueerd worden. ,,Pas na de evaluatie beslissen we of dit digitale systeem wordt doorgezet”, zegt een woordvoerder van de gemeente.

Arnold Geytenbeek, van de coöperatie parkeerservice, denkt dat bewoners vanzelf aan het systeem gewend raken. ,,Wij voeren voor 15 gemeenten het parkeerbeleid uit en zien dat de overgang naar een digitaal systeem altijd even wennen is. Een aantal mensen belt ons voor tekst en uitleg, maar het regent geen klachten.”

Toch hopen bewoners op een oplossing. ,,Ik hoop dat de gemeente luistert naar de ouderen en er gewoon een parkeerkaart komt, aldus mevrouw Koolhaas. ,,Dit is echt geen doen.”