Hoe Haarlemmermeer de ’eigen’ Keukenhof ontdekt

Warm onthaal voor de Keukenhof Hotel Express in Lisse. Van links naar rechts Keukenhofdirecteur Bart Siemerink, Angela van Wijk, Yin Ming en gravin Jacoba van Beieren.
© Keukenhof
Bloemen voor de eerste passagier van de Keukenhof Hotel Express.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
1/2
Hoofddorp

Klein beginnen om heel groot te worden. Dat lijkt het devies bij de Keukenhof Hotel Express die deze donderdag zijn eerste ritten maakte tussen Hoofddorp en Lisse. Met ’s morgens en ’s middags één passagier.

Maar, zo voorzien hotelmanagers en wethouder Adam Elzakalai, dat gaat aan alle kanten meer worden. Zo merkt Mike Steggerda van NH Amsterdam Schiphol nu al dat de Keukenhof bijzondere extra nachtjes oplevert in zijn hotel. „Mannen die hun vrouw na een driedaags congres laten overkomen voor de Keukenhof en andere highlights.”

Naast de reclamezuil voor de nieuwe busdienst tussen zeven Hoofddorpse hotels en de Keukenhof, heeft hij dan ook een bollentuintje ingericht in de lobby van zijn hotel in de oksel van A4 en Kruisweg.

Maar ook de gewone Haarlemmermeerder kan de bus nemen. Bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, achter NS-station Hoofddorp, kunnen kaartjes worden besteld. Ook kan daar worden in- en uitgestapt: om 9.10 en 12.40 uur vangt hier de heenreis aan. Tegen tweeën en na half zes is het afgelopen. Omdat het om gecombineerde kaartjes voor bus en park gaat, hoeft niemand bij de kassa’s te wachten in Lisse.

Het sluit mooi aan bij pogingen van de Keukenhof om - via lokale media - Haarlemmermeerders te laten zien wat een prachtig park ze in hun achtertuin hebben. Directeur Bart Siemerink blijft het bizar vinden dat mensen uit de hele wereld naar zijn park komen en de buren zo achterblijven.

Buurman

Waarom dat is? „Misschien wel omdat wij Hollanders het te gewoon vinden wat ons eigen land te bieden heeft, terwijl we op vakantie wel elk kerkje bekijken. Misschien ook omdat we rationeel wel weten dat de Keukenhof om de hoek ligt, maar gevoelsmatig niet. Ook mijn buurman in Hoofddorp moest ik uitleggen dat hij alleen de Ringvaart over hoeft te steken.”

Of veel Haarlemmermeerders de nieuwe busdienst zullen nemen, weet hij niet. „Het is meer voor mensen die van verder komen, denk ik. Hoofddorp en Nieuw-Vennep liggen op fietsafstand. Het mooie van zo’n tochtje is ook, dat je dan onderweg ook de hyacintenwalm al kan opsnuiven.”

Veel belangrijker vindt hij het dat je, hoe je ook reist, zo makkelijk mogelijk in zijn park komt. Niet voor niets kwam er dit jaar een nieuwe ingang, direct naast een indrukwekkende reeks parkeerplaatsen voor touringcars. En de Keukenhof Hotel Express mag de parkeerplaats gebruiken direct naast de ingang.

Op die plek wacht Siemerink de bus ook op, met enkele pr- en marketingmensen en parkgravin Jacoba van Beieren. Bij het handen schudden blijkt de enige echte passagier al richting bloementuin te zijn gesneld. Na een sprintje is deze Yin Ming uit Taiwan bijgehaald en krijgt ze net zo’n centraal plekje op foto’s als bij het vertrek voor ’haar’ Novotel. Ze ondergaat het glimlachend. Doordat de bus ditmaal niet bij andere hotels hoeft te stoppen, is ze op de beloofde tijd bij haar bestemming. Kwart voor tien, om precies te zijn. Nog geen half uur na het vertrek van het hotel waar ze vier nachtjes verblijft met haar man. Hij is er voor zaken, zij voor ons mooie land.

De hotels hopen dat de bus zo’n vijfduizend mensen richting bloementuin zal helpen. De Keukenhofdirecteur denkt dat het er veel meer kunnen worden. „Als je ziet hoeveel grote hotels er zijn gekomen in Haarlemmermeer.”

„Het zou best kunnen. Maar dit jaar zie ik dat nog niet gebeuren”, denkt Angela van Wijk, een van de directeuren van het in Rozenburg gevestigde Doelen Coach Service dat voor het vervoer tekent. Ze merkt dat het nog wennen is voor de hotels. Zo drukt ze de receptionisten van Crowne Plaza Amsterdam-Schiphol onderweg nog even op het hart om dagelijks voor zes uur ’s avonds de reserveringssheet in te vullen. „Ook als niemand heeft geboekt voor de volgende dag.”

„Het heeft met de planning te maken”, legt ze uit. „Want we kunnen ook een Mercedes E laten rijden als er maar één boeking is. Of een shuttlebusje voor acht personen in plaats van zo’n bus als vandaag. Melden zich voor zeven uur ’s morgens nog klanten, dan kunnen we daar nog op inspelen.”

April

De grootste drukte wordt verwacht in april, wanneer de tuin op zijn mooist is. „We hebben ook al aardig wat packages verkocht waarbij een kaartje voor deze service, de overnachting en het ontbijt in één prijs worden aangeboden”, weet Floris Licht. Zijn Novotel wijst klanten een paar dagen voor aankomt ook per mail op de dienst.

Hij merkt duidelijk hoe het toerisme de zakenmarkt kan aanvullen. „Het is het eerste weekeinde sinds de opening van het hotel in 2015, dat we volgeboekt zijn.”

Dat was ook het idee achter de bus: meer hotelgasten trekken en de gasten die al hebben geboekt, meer bieden.

Ook Schiphol is er blij mee, weten ze in de hoek van citymarketing Haarlemmermeer. Voor de gewone Keukenhof Express is de rij soms zo lang dat mensen tot bij de ingang van Schiphol Plaza staan. „Terwijl er toch iedere twee minuten een bus richting Schiphol vertrekt”, weet de Keukenhofdirecteur. „Logistiek gezien is het dan ook een gigantische operatie. In acht weken haalt en brengt vervoerder Arriva honderdduizend mensen, zo’n tien procent van het totale aantal bezoekers aan ons park. De bussen die vanuit de stations Leiden en Haarlem rijden, vervoeren nog eens vijftigduizend mensen.”

Zie ook www.hlmrmeer.nl