Emissieloos vliegen kan pas in 2070

Emissieloos vliegen kan pas in 2070
Koning Willem-Alexander bekijkt het elektrische vliegtuig van het NLR.
© foto ANP
Amsterdam

Emissieloos vliegen is pas in 2070 mogelijk. In de tussentijd kan er wel meer biokerosine worden gebruikt en kunnen op korte afstanden elektrische vliegtuigen worden ingezet.

Dat verwacht Michel Peters, directeur van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Dat NLR vierde donderdag het eeuwfeest, samen met Fokker en KLM, die ook in 1919 hun activiteiten in Nederland begonnen. Voor het filmmuseum Eye in Amsterdam-Noord had de NLR een eigen elektrisch testvliegtuig neergezet.

Koning Willem-Alexander bekeek de tweezitter voordat hij Eye betrad. Daarbij stuitte hij ook op 25 actievoerders van Greenpeace die met spandoeken en borden pleitten voor een stop op de groei van de luchtvaart. En aan de overzijde van het IJ liepen nog duizenden scholieren in hun klimaatmars. Dat de luchtvaart een grote impact op het klimaat heeft, weten KLM, NLR en Fokker ook wel. Niet voor niets was duurzame luchtvaart het thema geworden van hun verjaardagspartijtje.

Emissieloos vliegen kan pas in 2070

Vliegen zonder uitstoot zou het mooiste zijn, maar dat zit er voorlopig niet in. Noorwegen eist dat in 2040 alle korte vluchten elektrisch zijn. Londen zou ook vanaf Schiphol moeten kunnen. „Maar de oceaan over gaat voorlopig niet. Dan heb je achttien keer het gewicht van het vliegtuig nodig aan batterijen. We moeten dus blijven werken aan wat nu nog onmogelijk lijkt”, riep minister Cora van Nieuwenhuizen de onderzoekers op.

De luchtvaart kent vanwege de extreem hoge veiligheidseisen geen revoluties, maar slechts evoluties. Bovendien kijken de bouwers maar enkele tientallen jaren vooruit. Onderzoekers zoals bij Fokker, het NLR en de TU Delft zijn daarom bikkelhard nodig om de luchtvaart echt te verduurzamen. Want minder of helemaal niet meer vliegen is wereldwijd gezien, geen optie. Duurzaam vliegen is de enige optie.

Ideeën van studenten zijn er zeker genoeg. Maar liefst 70 studententeams, ook van hogescholen, hadden zich aangemeld voor een wedstrijd. Drie teams presenteerden hun plan. De winnaars mogen deze zomer naar de luchtvaartshow in Parijs. Nee, daar gaan ze niet per vliegtuig heen, maar met de trein.

Het laatste nieuws