Reizigers geven bus in Noord-Holland mooi cijfer

Reizigers geven bus in Noord-Holland mooi cijfer
Busvervoer in Noord-Holland krijgt een mooi cijfer van de reiziger.
© Provincie Noord-Holland
Haarlem

Reizigers in Noord-Holland zijn tevreden over het openbaar busvervoer in 2018. Tussen de drie concessiegebieden zien we kleine verschillen; reizigers gaven Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond een 7,9 en Noord-Holland Noord scoorde gelijk aan het landelijke gemiddelde en haalde een 7,7.

Deze cijfers staan in het landelijke onderzoek OV-Klantenbarometer 2018. Daarnaast laat het onderzoek zien wat de busreiziger nog meer belangrijk vindt: een betrouwbare dienstregeling, met een snelle verbinding en een toegankelijke en comfortabele bus.

In Gooi en Vechtstreek is de gemiddelde score van 7,9 gelijk aan de score in 2017. De belangrijkste positieve punten waren de mogelijkheid om een zitplaats in het voertuig te vinden en de makkelijk in- en uitstap tussen de halte en het voertuig. Als negatieve punten oordeelden reizigers de frequentie van de ritten van de bus en de informatie op de halte bij eventuele vertragingen.

In Noord-Holland Noord is de gemiddelde score gestegen van 7,6 in 2017 naar 7,7 in 2018. Ook in dit gebied scoorden dezelfde punten als in het Gooi. In Haarlem/IJmond is de gemiddelde score gestegen van 7,7 in 2017 naar 7,9 in 2018. De meeste positieve en negatieve punten zijn in dit gebied gelijk aan die van de andere twee concessiegebieden. In het oog springt de positieve waardering van de reizigers voor de relatief hoge en constante snelheid van het voertuig. Waarschijnlijk ervaren reizigers dit op het traject tussen Haarlem en Velsen, waar een vrije busbaan ligt.

„Reizigers laten met dit mooie cijfer weten dat ze tevreden zijn met de geboden kwaliteit en diensten van ons regionale openbare busvervoer. In vergelijking met de cijfers van 2017 is de beoordeling zelfs gestegen. Voor mij een bevestiging dat in Noord-Holland het busvervoer aansluit bij de behoefte van de reizigers’’, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Elisabeth Post.

De OV-Klantenbarometer is een jaarlijks landelijk onderzoek naar de mening van de reizigers in het stads-, streek- en treinvervoer. Het belangrijkste doel is om ov-autoriteiten (waaronder de provincies) in staat te stellen de klantwaardering in hun concessiegebieden te vergelijken met andere concessiegebieden in het land en tevens een vergelijking in de loop van de jaren te maken. Het onderzoek bestond in 2018 uit meer dan tachtig verschillende onderzoeksgebieden en meer dan 110.000 ingevulde enquêtes. Zie voor informatie www.crow.nl

Het laatste nieuws