Premium

Velserpont gaat toch de hele (werk) dag om de tien minuten varen

Velserpont gaat toch de hele (werk) dag om de tien minuten varen
De hele dag varen er nu twee ponten, dus elke tien minuten gaat er een veerboot.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Velsen-Zuid

De extra pont over het Noordzeekanaal bij Velsen gaat nog iets meer varen dan aanvankelijk gedacht. Dit om gedupeerden van de afgesloten sluisroute tegemoet te komen.

Vanaf deze week gaat er de hele dag door tussen 6.30 en 18.30 uur elke tien minuten een pont. Begin april maakten Rijkswaterstaat en de gemeente Velsen nog bekend dat de pont zo’n tien uur extra zou gaan varen.

Dan zijn nu twaalf extra uren geworden. Volgens wethouder Bram Diepstraten van Velsen (bereikbaarheid) is besloten om de pont ook tussen de middag elke tien minuten door te laten varen omdat de pont ’s middags een paar uur stilleggen inefficiënt zou zijn. De extra pont vaker laten varen kost wel iets meer geld.

Diepstraten denkt dat Rijkswaterstaat die extra kosten op zich gaat nemen. ,,Daar ga ik wel van uit.’’ Toen bekend werd dat de sluisroute nog twee jaar afgesloten zou zijn, is bekendgemaakt dat een ruimere spitspont 7,5 ton kost. Dat wordt dus iets meer maar hoeveel meer, was gisteren niet te achterhalen.

Diepstraten noemt de extra pontvaarten een ’doekje voor het bloeden’. De overlast vanwege de afgesloten sluisroute blijft groot voor de regio.

Rijkswaterstaat maakte een paar weken geleden bekend dat de sluisroute geen jaar dicht zou zijn, maar nog eens twee jaar. Dit komt doordat de werkzaamheden zijn uitgelopen en de veiligheid op de route niet gewaarborgd kan worden.

Han van Spanje van de Fietsersbond Velsen is in zijn nopjes over de extra afvaarten. ,,We zijn blij verrast dat de pont ook ’s middags door blijft varen. Dat is geweldig. Dat wilden we ook al die tijd.’’ Het continurooster zorgt ook voor duidelijkheid voor forensen, zegt Van Spanje.

Eerder pleitte Johan Zwakman van Wijkplatform IJmuiden-Noord ook voor extra afvaarten rond 22 uur ’s avonds vanwege een ploegendienstwissel bij Tata. Die wens is niet gehonoreerd.

Ondertussen heeft Rijkswaterstaat een nieuw besluit ter inzage gelegd over de langer durende afgesloten sluisroute. Daartegen gaat in elk geval de Fietsersbond een bezwaar indienen. Velsen maakte al eerder bezwaar tegen de afsluiting van de sluisroute maar ving toen bot. Of Velsen nu weer een zienswijze indient, weet wethouder Diepstraten nog niet. ,,Daar hebben we het nog niet over gehad.’’