IJmond doet klemmend beroep op FNV om ponten toch te laten varen tijdens OV-staking

IJmond doet klemmend beroep op FNV om ponten toch te laten varen tijdens OV-staking
Velsen

De IJmondse gemeenten doen een klemmend beroep om de ponten over het Noordzeekanaal tijdens de OV-staking van dinsdag 28 mei toch te laten varen. Dat schrijven de gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk in een brief aan de FNV die op die dag staakt voor een beter pensioen.

Volgens de gemeenten worden inwoners ’onevenredig getroffen’ door de staking van de schippers van de pontveren omdat het pontveer op dit moment de enige noord-zuidroute is vanwege de afgesloten sluisroute. Als de ponten niet zouden varen, betekent het dat inwoners zonder auto het Noordzeekanaal 24 uur niet kunnen oversteken als zij geen alternatief vervoer hebben. Veel werknemers van Tata, andere bedrijven en scholieren zijn dan de dupe. Tijdens de staking rijden de bussen en treinen ook niet.

Lees ook: Precies tijdens de landelijke OV-staking zijn er werkzaamheden gepland rondom de Velsertunnel, Rijkswaterstaat beraadt zich nog of die wel moeten doorgaan

De gemeente Velsen heeft geprobeerd om een van de tunnelbuizen van de Velsertunnel open te laten stellen voor fietsers en voetgangers, maar dat is niet gelukt bij Rijkswaterstaat. Die verklaarde onlangs nog dat openstelling niet kan omdat de tunnelbuis hard nodig is voor het autoverkeer omdat het tijdens de staking waarschijnlijk drukker op de weg zal zijn.

De gemeenten verwachten op de stakingsdag veel verkeersoverlast. En als de pontveren dan ook niet varen, dan vrezen de gemeenten voor de veiligheid van de inwoners, zo schrijven ze. Ze wijzen de FNV op de ’maatschappelijke ontwrichting’ die door de staking kan ontstaan.

Lees ook: Pont vaart 24 uur lang niet tijdens OV-staking 28 mei, verkeersinfarct IJmond te verwachten: ’Fietsers en voetgangers hebben nul opties’

De gemeenten staan ook open voor een beperkte dienstregeling om tijdens de spits alleen fietsers over te laten varen. ’Dit kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het beperken van de overlast, zonder het stakingsrecht geweld aan te doen’, aldus de drie gemeenten in de brief.

Als de FNV toch besluit de pontveren helemaal uit de vaart te halen door de staking, dan stapt Velsen naar de rechter, zo kondigt ze aan. ’Dan zijn wij genoodzaakt de rechter te laten beoordelen of er sprake is van maatschappelijke ontwrichting’.

De FNV is op voorhand niet erg onder de indruk van de noodkreet van Velsen en de andere gemeenten, zo blijkt uit de reactie van FNV-bestuurder Eric Vermeulen. ,,Niet alleen in Velsen zijn mensen gedupeerd. In Maastricht is dat ook zo. Ik zie in de brief geen argumenten waaruit blijkt dat wij als FNV iets over het hoofd hebben gezien.’’ Toch houdt hij een slag om de arm. Want Velsen en de andere gemeenten stellen dat de maatschappij ontwricht wordt als het hele OV staakt inclusief de ponten. ,,Dat is wel een hele zware term en dat bestuderen onze juristen nu.’’ Mochten de pontschippers staken, dan zou dat voor het eerst in lange tijd zijn. In 2004 legden ze voor het laatste het werk neer. Het lijkt erop dat de FNV niet helemaal beseft welke gevolgen een staking nu heeft, zo blijkt uit de wedervraag die de FNV bestuurder stelt. Vermeulen: ,,Hoe ging dat toentertijd eigenlijk?’’ Dat toen de sluisroute wél geopend was, was nog niet doorgedrongen tot de vakbondsman. ,,Oh ja, dat is ook zo’’, antwoordt de vakbondsman.

Lees ook: Forza IJmond stelt raadsvragen over pontstaking van 28 mei: ’Hoe moet het met scholieren die van de pont afhankelijk zijn?’

Het laatste nieuws