Premium

Rederij DFDS heeft eindelijk beet met nieuwe schepen voor de lijndienst IJmuiden-Newcastle

Rederij DFDS heeft eindelijk beet met nieuwe schepen voor de lijndienst IJmuiden-Newcastle
De Moby Aki.
IJmuiden

Vele jaren is de Deense reder DFDS op zoek geweest naar nieuwe schepen op haar lijndienst IJmuiden-Newcastle om te voldoen aan de grote vraag van passagiers en vrachtvervoerders.

,,We zijn blij dat het eindelijk gelukt is”, zegt Teun-Wim Leene namens de rederij. DFDS maakte afgelopen weekeinde bekend dat het twee ferry’s heeft gekocht van de Italiaanse reder Moby Lines: de Moby Wonder en de Moby Aki.

Op haar beurt koopt de rederij uit Italië de huidige King Seaways (1620 passagiers) en de iets kleinere Princess Seaways die 1400 passagiers kan herbergen. De nieuwe schepen komen hoogstwaarschijnlijk volgend jaar februari naar IJmuiden, aldus Leene.

,,Eerst zullen de vaartuigen van binnen en buiten worden aangepast. Zo krijgen de buitenkanten een blauwe kleur plus het DFDS-logo.” De komende maanden gaan de schepen hiervoor naar een werf.

De Moby Wonder (bouwjaar 2001) en de Moby Aki (uit 2005) zijn vooral aangekocht vanwege de te verwachten groei van het vrachtvervoer van het Europese continent naar Groot-Brittannië en omgekeerd.

,,De schepen hebben 40 procent meer vervoerscapaciteit dan de King en de Princess. Dat betekent dat niet alleen meer vrachtwagens mee aan boord kunnen, ook is het zomers mogelijk dat meer toeristen met hun auto de overtocht kunnen maken. In de zomermaanden moeten we vaak ‘nee’ verkopen. Dat is nu voorbij.”

Lees ook: DFDS ruilt zijn schepen op veerdienst IJmuiden-Newcastle in voor grotere exemplaren van Italiaanse reder

Een ander voordeel is dat de nieuwste aanwinsten veel jonger zijn dan de huidige DFDS-schepen die beide in de jaren ’80 van de vorige eeuw zijn gebouwd. ,,Dankzij de voortschrijdende techniek is de uitstoot van zwavel tegenwoordig een stuk lager.”

De beide Moby’s zijn nog niet uitgerust met een walstroomvoorziening. Daarmee zouden de vaartuigen tijdens het stilliggen in de havens gebruik kunnen maken van het elektriciteitsnet van het vasteland in plaats van de eigen milieubelastende dieselgeneratoren. Maar Leene sluit niet uit dat in de nabije toekomst de schepen hiervoor geschikt worden gemaakt.

Aan de Felison Terminal hoeft niet veel te veranderen, stelt directeur Florian Vreeburg van KVSA, eigenaar van de terminal.

,,Naar verwachting blijft het aantal passagiers (vorig jaar rond de 600.000) stabiel. Wel zal het gebied eromheen worden aangepakt. Zo zullen we meer parkeerruimte voor auto’s en vrachtwagens moeten creëren. Ook zal de kade op een grotere diepte moeten worden gebracht.”

Directeur Zeehaven IJmuiden Peter van de Meerakker is uiteraard blij met de komst van de nieuwe schepen. ,,Volgend jaar bestaat de ferryverbinding met de UK 25 jaar en dan is dit een mooi cadeau. Er moet wel nog veel werk verzet worden, maar met KVSA en DFDS zorgen we ervoor dat we op tijd klaar zijn.”