Premium

’Behandeld als een crimineel’

’Behandeld als een crimineel’
Esso De Dolfijn Enkhuizen.
© Foto Cyclomedia

Na het aftanken van haar oldtimer vrachtwagen bij de Esso aan de Dolfijn in Enkhuizen wil Carolina Schriever betalen met twee briefjes van honderd. Het wordt - in haar woorden - ’een verbijsterende ervaring’.

De valsgelddetector herkent namelijk de nieuwe biljetten niet en dan ontstaat een probleem. Pinnen kan ze even niet en dus moet ze een schuldbewijs tekenen en binnen een paar uur met beter geld terugkomen op straffe van een boete. Gelukkig kan ze de biljetten ergens anders omruilen - er was niets mis mee - maar ze moet daar wel twee keer tien kilometer voor rijden.

,,Toch is dit de omgekeerde wereld. Je betaalt met een wettig betaalmiddel en word behandeld alsof je een crimineel bent.” Op haar schriftelijke klacht is door Esso Enkhuizen niet gereageerd. Met veel moeite lukt het ons wel een verontschuldiging los te peuteren. ’Het personeel wordt getraind in echtheidskenmerken. Dit is niet iets waar wij achterstaan. Spijtig.”

Overigens had al dat gedoe misschien voorkomen kunnen worden als de kassamedewerker een tweede check had gedaan met de app ’Echt of Vals’ van De Nederlandsche Bank. Met die app voor iPhone en Android scan je biljetten gemakkelijk en snel ’Dit biljet is OK’ op echtheid. De app is gratis.

Het 50-euro biljet is bij vervalsers het populairst, gevolgd door het biljet van 20 euro. Het eerste halfjaar zijn volgens De Nederlandsche Bank in ons land alleen al 19.800 valse biljetten uit de roulatie gehaald, vijf procent minder dan in dezelfde periode in 2018. Opnieuw uitgeven van een vals biljet is strafbaar. Heb je dat, dan moet je er mee naar de politie of de bank.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!