Premium

Fietsers moeten nog steeds omfietsen door afgesloten sluisroute, maar nu wel verlicht met een lampje van Rijkswaterstaat

Fietsers moeten nog steeds omfietsen door afgesloten sluisroute, maar nu wel verlicht met een lampje van Rijkswaterstaat
Een wit lampje en een rood lampje van Rijkswaterstaat voor fietsers op de pont
© United Photos/Paul Vreeker
Velsen-Noord

Veel fietsers moeten nog steeds omrijden vanwege de afgesloten sluisroute. Maar de fietsers die maandag met de pont gingen hebben nu geen excuus meer om dat onverlicht te doen. Rijkswaterstaat deelde fietslampjes uit op de pont over het Noordzeekanaal.

Wat opvalt op het fietspad richting pont is dat de meeste fietsers prima verlichting voeren. Soms zelfs te goed want sommige fietsen, vooral elektrische rijwielen, hebben zo ongeveer een schijnwerper op hun ros zitten. De fietsen waarbij een dynamo met fragiele draadjes voor licht zorgden, zijn spaarzaam geworden. Toch blijkt op de pont blijkt dat vooral jongeren geen licht hebben op hun rijwiel hebben. Fabian is op weg naar het Nova College in Beverwijk op een fiets zonder licht. Best gevaarlijk, geeft hij toe. ,,Ja klopt. Ik wilde eigenlijk net vanavond nieuwe lampjes halen. Dus dat ze nu lampjes uitdelen, dat scheelt weer.’’ De actie van Rijkswaterstaat heeft een dubbele bodem. Want hij is ook bedoeld als goedmakertje voor de afgesloten sluisroute die pas in maart 2021 weer open gaat. Omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat: ,,De route is dicht omdat we de veiligheid niet konden garanderen. Daar is deze actie met de fietslampjes ook voor bedoeld. We hebben veiligheid hoog in het vaandel staan.’’

Omfietsen

Daar weet Fabian alles van, hij woont vlakbij de sluis en moet sinds de afsluiting vorig jaar april omfietsen. ,,Ik heb al behoorlijk wat kilometers omgefietst.’’ Maar als hij zou moeten kiezen tussen gratis fietslampjes of een geopende sluisroute, dan weet hij het wel: ,,Toch de fietslampjes.’’

Ook Joost (12) die op weg is naar het Vellesan College moet tot zijn spijt bekennen dat hij geen licht heeft op zijn fiets. ,,Ik kijk wel goed uit hoor’’, bezweert hij. Nu heeft hij geen excuus meer met de verse lampjes van Rijkswaterstaat die de actie op touw zette in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, de gemeente Velsen en IJmond Bereikbaar.

Behalve dat de fietsers nu dankzij de uitgedeelde fietslampjes minder kans hebben om aangereden te worden, scheelt het ze ook een aardige boete als ze verlicht op pad gaan. Geen licht op de fiets is een boete van 55 euro (plus 9 euro administratiekosten). En zelfs ondeugdelijke trapreflectie kan 35 euro kosten. Niet voor niks want hoewel het feitenoverzicht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid van 2013 dateert, is de boodschap duidelijk. Vooral jongeren hebben de grootste kans om ’s morgens in de schemer slachtoffer te worden om ernstig gewond te raken.

Te laat

Toch klinkt er op de pont ook cynisme over de actie ’Ik val op in Velsen’ van Rijkswaterstaat. Want het afgelopen jaar viel Rijkswaterstaat vooral op door gemaakte afspraken over de sluisroute niet na te komen en pas heel laat de portemonnee te trekken voor extra ponten, zo luidt de klacht van veel inwoners. ,,Deze actie is leuk hoor, maar het is too little, too late’’, zegt een mevrouw die niet met haar naam in de krant wil. Ze baalt nog steeds dat de sluisroute nog is afgesloten.