Premium

Haarlems Comité Wagenweg Veiliger heft zichzelf ontmoedigd op: veilige weg nog ver weg

Haarlems Comité Wagenweg Veiliger heft zichzelf ontmoedigd op: veilige weg nog ver weg
Een van de twee knipperborden bij de Wagenweg.
Haarlem

De Wagenweg in Haarlem waar een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer is nog ver weg. Dat is de reden dat het Comité Wagenweg Veiliger zichzelf heeft opgeheven.

Buurtbewoners startten een half jaar geleden een campagne voor een veiliger Wagenweg, onder meer door duizend flyers rond te delen en de politieke partijen te bewerken. Jacinta de Vogel van het comité wil het opheffen van deze club echter niet verder toelichten aan de krant.

Wijkraadsvoorzitter Ruud van der Pluijm van de Koninginnebuurt treedt wel op als woordvoerder. ,,Helaas heeft de enthousiaste groep bewoners die initiatieven ontwikkelde voor een veiliger Wagenweg, zich opgeheven.

Het was duwen en trekken zonder resultaat. Initiatieven om de Wagenweg veiliger te maken, zoals het plaatsen van smileys, snelheidsborden, het maken van een wegversmalling of een dertigkilometerzone, zijn niet gehonoreerd.’’

Ook rept Van der Pluijm van een bedrag van 20.000 euro waarnaar de gemeenteraad op zoek zou gaan om de maximumsnelheid op deze weg van vijftig naar dertig te brengen. Verlaging van de maximumsnelheid is belangrijk voor de Bos en Vaartschool. Veel leerlingen steken de Wagenweg over via twee zebrapaden. Volgens Van der Pluijm werken de waarschuwingsborden (knipperborden) bij deze zebrapaden niet.

Een gemeentewoordvoerder beaamt dat de knipperborden inderdaad niet werkten, maar dat er nieuwe zijn geplaatst. Of deze wel werken, kan de woordvoerder niet zeggen. Die vraag is gesteld aan de school en het buurtcomité.

De gemeente betreurt het verdwijnen van het comité, een spreekbuis van de buurt. Het is volgens de woordvoerder ook niet zo makkelijk van een vijftigkilometerweg een dertigkilometerzone te maken. ,,Zo’n weg is onderdeel van een verkeerscirculatieplan.’’

Sacha Schneiders, raadslid van GroenLinks, legt zich niet neer bij de situatie. Zij dient mogelijk een motie in om de Wagenweg veiliger te maken. ,,Er moet dan geld worden vrijgemaakt.’’

Schneiders zegt dat verkeersremmende maatregelen eenvoudig kunnen zijn. Volgens haar zou een deel van de Wagenweg dertigkilometerzone kunnen worden.

,,Ik weet dat er ook busverkeer over de Wagenweg gaat, maar bussen kunnen vanaf het centrum tot het verkeerspleintje bij de Bos en Vaartbuurt dertig rijden en daarna richting Heemstede weer vijftig.’’