Premium

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken
Werk aan Circuit Zandvoort.
© EPA
Zandvoort

,,Zelfs voor herrie in de ministerraad komen er niet zoveel journalisten’’, zegt directeur Robert van Overdijk van Circuit Zandvoort. Na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken kon hij maandag eindelijk vol trots laten zien hoe de racebaan in de duinen verandert.

Kort gezegd: van verlopen naar ’meest uitdagende baan van Europa en misschien wel de mooiste ter wereld’. Dat zijn dan weer de woorden van Zandvoorter en voormalig F1-coureur Jan Lammers. De sportief directeur van de Dutch Grand Prix die begin mei wordt verreden is enthousiast als altijd.

Grote bouwput

Onder voor de Hollandse kust karakteristieke weersomstandigheden - zon, wolken en stevige wind - ligt het circuit er totaal onherkenbaar bij. De ongeveer honderd werklieden en zo’n vijftig machines die hier sinds een maand elke werkdag actief zijn, hebben er een grote bouwput van gemaakt.

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken
© ANP

Veilig is het alleen op het smalle looppad tussen pylonen dat is uitgezet vanaf de paddock naar restaurant Bernie’s boven de pitboxen. En in de ouderwetse schoolbus natuurlijk die wordt ingezet voor rondleidingen van de mediamensen.

Het genoeglijke Bernie’s biedt uitzicht op de veertig meter lange betonnen bak voor een van de twee nieuwe voetgangerstunnels. Straks komt de baan hier weer overheen. Daarachter krijgt de nieuwe uitloopstrook van het lange rechte stuk vorm. Ernaast krult de fameuze Tarzanbocht naar rechts.

Old school

Het vleugje old school is geen toeval. De nostalgie van een ouderwets circuit is nou net wat de hoge bazen van Formula One Management opwindt, naast uiteraard de ongekende populariteit van Max Verstappen.

Couleur locale telt, meent directeur Robert van Overdijk. Zo verzekert hij dat de mobiele viskraam op de boulevard niets te vrezen heeft. ,,Juist niet. Zakenrelaties komen er nu al graag. Gebakken vis op het strand hoort bij Zandvoort.’’

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken
© ANP

Veertig, vijftig miljoen euro, zoveel kost het om het Formule 1-weekend goed ’neer te zetten’. Daarvan is twaalf tot vijftien miljoen euro nodig voor het opwaarderen en veiliger maken van het circuit, vertelt Van Overdijk.

Dan heb je wel wat, beseft de liefhebber. Die watertandt bij het horen van de specificaties. Bocht 3 (Hugenholtz) wordt een kombocht, net als de Arie Luyendijkbocht bij het opkomen van het rechte stuk. De enorm schuine (18 graden), hoog oplopende bochten staan garant voor hoge snelheden. En belangrijker: voor inhaalacties.

Lees ook: Circuit Zandvoort krijgt twee kombochten voor de Grote Prijs [video]

Inhalen

Om inhalen op de relatief smalle baan te bevorderen, is ook een ander en voor een Formule 1-circuit eveneens uniek ingrediënt vereist: een nieuw soort asfalt, dat voorkomt dat er stukjes rubber van de banden van de raceauto’s op de baan komen.

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken
Circuitdirecteur Robert van Overdijk staat journalisten te woord.
© Henk Runhaar

Circuitbouwer Dromo uit Italië laat dat ontwikkelen in het laboratorium, vertelt baanarchitect Jarno Zaffelli. Hij is tegenwoordig wekelijks in Zandvoort. Het circuit moet het summum worden in de Formule 1, verzekert Zaffelli.

Overal is aan gedacht, alles is of wordt tot in de puntjes geregeld. Dát is wat Circuit Zandvoort met het oog op de Dutch Grand Prix wil uitstralen. En daarbij geldt ook nog eens: het circuit ligt perfect op schema.

Evenementenvergunning

Zondagavond werd de definitieve aanvraag voor de benodigde evenementenvergunning voor het lange eerste weekend van mei geüpload naar de gemeente Zandvoort. Die beoordeelt deze week of de aanvraag compleet is en geeft naar verwachting fijn bijtijds groen licht.

De directeur is zeker van zijn zaak. Geen missers, want: ’De hele wereld kijkt mee.’

Circuit Zandvoort nu met de borst vooruit na alle gedoe over de natuur en de - gewonnen - rechtszaken
© ANP

Mix is must

Circuit Zandvoort is met drie dagen 105.000 bezoekers op rij stijf uitverkocht voor de Formule 1. Om verkeersinfarcten te voorkomen, is een mix van vervoermiddelen een must. Allemaal op de fiets gaat niet werken: te weinig stallingen. Allemaal met de trein of de auto evenmin, benadrukt de organisatie. En o ja, omdat je het nu eenmaal kunt betalen per boot of vip-helikopter komen? Vergeet het maar, je krijgt geen groen licht.