Premium

Filmrecensie:’April, May en June’ is chaotisch, maar ook innemend familiedrama

Filmrecensie:’April, May en June’ is chaotisch, maar ook innemend familiedrama
Bas Hoeflaak en Olga Zuiderhoek in ’April, May en June’.
© Foto Pief Weyman

Na ’Gooische vrouwen’ en ’Familie Kruys’ is ook de tragikomedie ’April, May en June’ weer een idee van Linda de Mol.

Omdat de alleskunner opgroeide in een gezin met alleen een broer, wilde ze graag een film maken over zussen. Maar dat gegeven alleen was niet genoeg voor een heel drama. Toen zag De Mol de documentaire ’Het beste voor Kees’, over de autistische veertiger Kees Momma die door zijn ouders verzorgd wordt.

Zo ontstond het verhaal over April (De Mol), May (Elise Schaap) en June (Tjitske Reidinga), drie halfzussen met verschillende vaders. Zij schrikken zich rot als hun moeder Mies (Olga Zuiderhoek) vertelt dat ze longkanker heeft en euthanasie wenst. Ze wil sterven op haar eerstvolgende verjaardag, omringd door naasten en geliefden. De zussen zijn bedroefd, maar al snel rijst ook de vraag: wie gaat er straks zorgen voor hun autistische halfbroer Jan (Bas Hoeflaak)?

Met haar vaste vriendenclubje (regisseuse Will Koopman en scenarist Frank Houtappels) serveert De Mol een wat chaotisch, maar innemend familiedrama over moderne gezinssamenstellingen en zelfdoding. Niet alleen is er een zoektocht naar de onenightstand die Mies zwanger maakte van zoon Jan. Ook wordt een voormalig Amerikaans liefje (Patrick ’Bobby Ewing’ Duffy uit Dallas) ingevlogen om bij haar laatste uren te zijn.

Dat de zussen zich intussen ontpoppen als clichépersonages (de veertiger met tegenslag, de studentikoze wildebras, de perfectionistische moeder) zien we door de vingers.

Net als de wat kluchtige humor die bestaat uit vreemdgangers die zich kledingkasten verstoppen. Want de emotionele slotscène is dermate aandoenlijk, dat we toch een brok(-je) in de keel kregen.