Mijlpaal bij werk aan bruggen in Halfweg

Mijlpaal bij werk aan bruggen in Halfweg
De liggers werden met twee hijskranen op hun plek gelegd.
© Foto De nieuwe N200
Halfweg

De eerste zogenaamde liggers van de nieuwe Boezembrug in Halfweg liggen op hun plaats. In totaal worden er 42 geplaatst.

Het gaat om de eerste boezembrug die wordt vernieuwd. Het autoverkeer op de N200 maakt nu gebruik van de tweede oude brug. Als de nieuwe klaar is rijden de auto’s straks daar overheen om de tweede brug te vervangen.

Het vervangen van de bruggen hoort bij het project ’De nieuwe N200’ waarbij de weg tussen het Rottepolderplein en Amsterdam onder handen wordt genomen. De weg krijgt in Halfweg een dorpse aanblik. Tegelijk met de wegwerkzaamheden wordt onder meer een drinkwaterleiding vervangen.

Het plaatsen van de liggers deze week was een precisiewerk. De liggers zijn 1.48 meter breed, 1.35 meter hoog en de lengte varieert van 24 tot 47 meter. Ze werden met een speciaal konvooi over de weg naar Halfweg gebracht. Met twee hijskranen werden ze op hun plek gelegd. Op precies dezelfde manier werden in 1925 de bruggen gebouwd die nu worden vervangen.

De liggers worden in drie nachten geplaatst. Over drie weken is de volgende fase gepland en in februari wordt de klus afgemaakt. Vanaf dat moment wordt de zuidelijke brug opgebouwd. Wie belangstelling heeft kan de nachtelijke hijswerkzaamheden vanaf de voetgangersbrug bekijken van 22 tot 5 uur.

Snelheid

De nieuwe N200 krijgt een scherpere bocht dan de oude. Daarmee moet de verkeerssnelheid worden gedrukt. Ter plaatse is de maximumsnelheid 50 km/u maar de meeste automobilisten rijden harder. De N200 loopt, tot ergernis van de bewoners van Halfweg, dwars door het dorp. De dorpsraad heeft er de afgelopen twintig al van alles aan gedaan om daar iets aan te doen, maar zonder resultaat. Talloze politici zijn ter plaatse wezen kijken. Allemaal stelden ze dat een snelweg zo dwars door een dorp niet zou moeten mogen. Tot nu toe heeft niemand er werk van gemaakt.

Pogingen een afslag Halfweg te krijgen toen de A5 werd doorgetrokken naar Amsterdam waren tevergeefs.

Nu de N200 tussen Amsterdam en Rottepolderplein geheel wordt vernieuwd, is de kans dat de snelweg uit het dorp verdwijnt nog kleiner geworden.

Het laatste nieuws