Premium

Koopjesjagen met pantertrolley op de 75ste Huishoudbeurs [video]

Koopjesjagen met pantertrolley op de 75ste Huishoudbeurs [video]
Amsterdam

Sinds 1950 de plek voor vrouwen om zich te laten informeren over nieuwe huishoudelijke apparaten. Tussen 5 en 6 uur ging de beurs zelfs dicht, zodat ze thuis voor haar gezin kon koken. Maar bij de 75ste editie van de Huishoudbeurs is van dat ouderwetse imago niks meer over.

Zaterdag wordt in de Amsterdamse RAI de jubileumeditie afgetrapt. Dit gebeurt onder meer met een speciale Goede Tijden, Slechte Tijden-hoek, waar bezoekers met soapacteurs op de foto kunnen. Drommen vrouwen staan klaar om naar binnen te gaan. Dat ze even moeten wachten, maakt niks uit. Een selfie met Erik de Vogel, alias Ludo, is het waard.

Een andere hit: de schoonmaaklijn van tv-ster Patty Brard en Kruidvat. ,,Vanaf de opening vanmorgen is het hier al druk’’, roept de verkoopster. In grote bakken vol geurkaarsen en geurstokjes met panterprint-houder wordt volop gegraaid. Niet geheel toevallig gaan de trolleys met panterprint ook als warme broodjes. Brard is overigens zelf ook op de beurs, om deze feestelijke editie te openen.

Twee vooroordelen over de Huishoudbeurs kloppen. Voornamelijk vrouwen bezoeken deze beurs. Slechts tien procent van de bezoekers is man. Een man helemaal alleen op de beurs is nog zeldzamer dan een wolf tegenkomen op de Veluwe.

Koopjesjagen met pantertrolley op de 75ste Huishoudbeurs [video]
© foto arnoud kartahadimadja

En ja, bijna iedere vrouw loopt met een trolley rond. Liefst nog met een grote gevulde shopper daar bovenop, voor een paar euro te krijgen. Overigens meestal geen saaie grijze boodschappentas op wieltjes, maar een met bijvoorbeeld panterprint. Sowieso een veel gezien printje op deze beurs.

Koopjes jagen

De trolley is geen overbodige accessoire. De hallen zijn groot en de hoeveelheid kramen duizelt je. Je waant je op een soort hysterische Aziatische markt, dan heeft het meer weg van een kermis. Standhouders maken bezoekers hebberig met veel aanbiedingen. Er wordt gemiddeld zo’n zeven kilo aan spul mee naar huis genomen.

Van vijf repen Milka-chocolade voor drie euro en een verrassingstas met make-up, tot aan woonaccessoires in Ibiza-stijl. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er te vinden. Dierenvoer, massagekussens, Balinese woonprullaria, helende halfedelstenen en kaarsen in de vorm van je eigen hand. Geurkaarsen voor je huisdier. Uiteraard zijn er ook seksspeeltjes.

Je kan ze zelfs winnen bij een soort Rad van Fortuin. ,,Wat win jij? Een vibrator! Ben je er blij mee? En dan helemaal gratissss’’, roept de quizmaster met strak getrimd baardje. Bij deze stand wordt ook de nieuwste virbratorhit getoond: een die vacuüm zuigt rondom de clitoris.

Het gaat behalve koopjes scoren om vermaak. Selfies worden gemaakt bij de speciale ’selfie-muren’. Er zijn bingorondes, optredens, proeverijen en gokkasten. Mediums zijn aanwezig om je toekomst te voorspellen of je inzicht in je karakter te geven. Er wordt gesport en gemasseerd. Je kan je wenkbrauwen laten doen of je tanden laten bleken.

Wie wil, kan naar huis met een versgezette piercing of tatoeage. De bekende Noord-Hollandse tattooketen Tattoo Saunders heeft artiesten en piercers naar de beurs gehaald.

,,Leuk om hier te zijn. We hebben in onze shops flinke wachtlijsten, dus sommige mensen pakken nu hun kans’’, roept Dean Saunders. Bij de tattooshop staat een flinke rij van opvallend veel vrouwen van middelbare leeftijd. ,,We zetten deze dagen vooral veel vrouwendingetjes. Veertjes, naampjes, hartjes. Dat soort werk.’’ Ondanks de drukte gaan de tatoeëerders rustig door. ,,Joh, ze zijn dit gewend’’, aldus Saunders.

Koopjesjagen met pantertrolley op de 75ste Huishoudbeurs [video]
Spelletjes bij de V&D.
© Foto Arnoud Kartahadimadja

Warenhuis V&D is terug met een immense stand vol aanbiedingen. Wie hier meedoet aan een hysterisch spel waarbij je vallende stokken moet vangen, wint bijvoorbeeld een gratis rustieke snijplank. Ook hier is een rij. Want koopjes scoren en gratis spullen in je trolley gooien, dat is toch een beetje de sport van deze dag.

Waarschijnlijk een groot verschil met de allereerste editie. Die was in 1950 in de Haagse Houtrusthallen. Hier werden onder meer nieuwe schoonmaakmiddelen en andere huishoudelijke snufjes getoond. Bij de Huishoudbeurs maakte Nederlandse huisvrouwen kennis met de eerste koelkast in 1956, wasmachines in 1957 en keukenmachines in 1961.

Koopjesjagen met pantertrolley op de 75ste Huishoudbeurs [video]
Graaien bij de spullen van Patty Brard.
© Foto Arnoud Kartahadimadja

Na de roerige jaren ’60, steeg in de jaren zeventig het bezoekersaantal enorm. Kennelijk was er toen meer behoefte aan huiselijkheid. De beurs speelde hier slim op in door ook bijvoorbeeld doe-het-zelf-producten te tonen en meer aandacht te besteden aan hobby’s. De beurs is ook een paar keer twee keer per jaar gehouden, vandaar de 75ste editie in zeventig jaar tijd. Nu probeert de beurs nieuwe thema’s aan te snijden als duurzaamheid. Al lijkt dit alles door het vele consumeren, toch een beetje onder te sneeuwen.

Het enige dat nooit veranderde, is de naam. Oubollig misschien, maar een ijzersterk merk, aldus Iris Wevers van de RAI.

,,Wie een beter woord weet voor huishouden, laat het ons weten. We hebben het er regelmatig over, maar komen er niet uit. Het is inmiddels meer een vriendinnenbeurs, of een plek waar je met je dochters naartoe gaat. Maar mannen zijn natuurlijk ook welkom aangezien zij ook steeds meer in het huis doen. Papadagen zijn heel normaal. De Huishoudbeurs is zo’n sterk merk geworden. Echt een begrip. Die naam verander je niet zomaar.’’

Bezoekers lijken zich totaal niet druk te maken om de naam of het imago van de beurs. Vanuit heel Nederland komen ze naar de RAI voor een dagje uit. Jaarlijks worden er zo’n 200.000 entreekaarten verkocht. Dat maakt de beurs de best bezochte consumentenbeurs van Nederland. Van meiden van net zestien jaar oud, tot bezoekers van dik in de tachtig. Ze vinden allemaal iets dat hen aanspreekt en in de trolley mee naar huis gaat.