Premium

Risico op kunstschade door versnipperde opslag Frans Hals Museum Haarlem

Risico op kunstschade door versnipperde opslag Frans Hals Museum Haarlem
Directeur Ann Demeester.
© Archieffoto
Haarlem

Het risico op kunstschade is aanwezig door te krappe en versnipperde depots. Hoofd Collecties Marrigje Rikken van het Frans Hals Museum in Haarlem liet dat woensdag weten tijdens een werkbezoek van een tiental Haarlemse gemeenteraadsleden. Ook zijn een aantal depots voor de opslag van kunst moeilijk te klimatiseren en laat de toegankelijkheid te wensen over.

Na alle commotie rond de opslag van de duizenden kunstwerken van het Frans Hals Museum wilden de raadsleden en de wethouder van cultuur met eigen ogen zien hoe het zat. Ze bezochten twee van de zes depots waar het museum haar werken bewaard.

Het interne depot dat zich op de bovenste verdieping van het museum bevindt en een extern depot bij Baars Verhuizingen. Het museum heeft in totaal zes depots verspreidt over drie steden Haarlem, Den Haag en Hoofddorp.

,,Heeft de versnippering van depots betrekking op jullie primaire doelstelling, het exposeren,” wil Ziggy Klazes (Groen Links) weten. Directeur Ann Demeester geeft aan dat het meer kosten en handelingen met zich meebrengt, zoals transportkosten en het openen van containers door externe medewerkers. Maar dat alles wordt meegenomen in de begroting. ,,Hoeveel kost het dan om een container bij Baars te openen?’’ wil Louise van Zetten (Hart voor Haarlem) weten. Dat blijkt 200 euro te zijn. Bij Baars staan drie containers klaar waar de raadsleden een kijkje in mogen nemen.

Maar eerst gaan de raadsleden de trappen op naar de bovenste verdieping van het museum. Het interne depot telt 950 vierkante meter. Een krappe ruimte waar de kunstwerken niet op onderwerp bewaard worden, maar door elkaar om de ruimte zo goed mogelijk te benutten. ,,Het depot is niet geklimatiseerd, maar het wordt wel goed gemonitord. Dus mocht het nodig zijn dan kunnen we handmatig klimaatapparatuur instellen.”

Van schilderijen aan grote uitschuifbare rekken tot porselein en van antieke klokken tot tekeningen. Depotbeheerder Erik van Rossum laat zien hoe grote werken door een enorme opening in de vloer naar beneden worden getransporteerd.

Tijdens het fietstochtje naar het externe depot bij Baars Verhuizingen laat Demeester weten dat ze blij is met het werkbezoek van de raadsleden, maar dat ze wel hoopt dat het in de grote context van het museum wordt geplaatst.

,,De kunstopslag is één onderdeel van het museum dat aandacht verdient. Natuurlijk willen we graag één grote opslag. Er was ooit zes miljoen voor begroot.” In het totaal staan er in het depot bij de verhuizer 54 houten containers met kunst in de opslag. Er wordt even een blik geworpen in een container met dozen waar keramiek in zit. ,,Niet ideaal als kunstopslag, maar we zijn wel heel blij met de mogelijkheid dat we hier werken op kunnen slaan.’’

Want ook hier blijkt geen temperatuurbeheersing aanwezig te zijn. Wethouder Meijs vindt het bezoek verhelderend en is tevreden over de professionaliteit van de museummedewerkers. ,,De opslag is niet optimaal, maar het wordt goed beheerd. De vraag is natuurlijk wat hebben we ervoor over?”

Ze geeft aan dat ze voldoende bouwstenen heeft met het eerder verschenen rapport over het Frans Hals Museum om een scenario uit te werken waar de toekomstige positie van het museum duidelijk wordt. Het uitgewerkte scenario ligt in april, uiterlijk mei bij de commissies.