Iris de Wit laat zich niet knechten door een detacheerder, ze blijft lekker zzp’en in het onderwijs | column

Iris de Wit, zzp’er in het onderwijs.

Iris de Wit, zzp’er in het onderwijs.© Foto Hielco Kuipers

Iris de Wit

Het voelt iedere keer weer als een coming out als ik de woorden deel: ’Ik onderneem in het onderwijs’. Dit is niet de norm. Loondienst en je jarenlang verbinden met dezelfde school wel. En áls er dan al eens iemand van buitenaf komt, loopt dat via de grote onderwijsdetacheerders. Die laten per definitie een slechte indruk achter vanwege de enorme facturen en het gebrek aan transparantie die daarmee gemoeid is.

Detachering in het onderwijs is hot. Mijn mailbox stroomt over met aanbiedingen waarin mij de zekerheid van een vaste aanstelling wordt geboden met een dikke leasebak en doorbetaalde vakanties, maar waarin ik ook de flexibiliteit en variatie van een zzp’er krijg. Beste detacheerder, mochten jullie meelezen: ik voel me gevleid, maar nee, dank je. Die variatie en flexibiliteit vallen me namelijk altijd weer tegen. Bovendien weten we allemaal hoe het afgelopen is met de weggeefactie van Oprah - you get a car and you and you - uiteindelijk moest iedereen diep in de buidel tasten.

Daar wordt geen leerling beter van. Onderwijsgeld voor dikke auto’s en recruiters lijkt me niet de bedoeling. Sinds scholen een zak geld krijgen, in plaats van de vroegere ’potjes’, hebben ze veel vrijheid in de besteding daarvan. Recruitmentbureaus onderhouden lijkt me niet de beste keuze. Er wordt misbruik gemaakt van scholen die omhoog zitten. Dat er een kind gebaard moet worden, zou geen gepeperde rekening tot gevolg moeten hebben. Als een docent door burn-outklachten tijdelijk niet kan werken, is dat al vervelend genoeg. Mocht er eens ruimte zijn voor een sabbatical, wil je je als loyale collega geen zorgen hoeven maken over het feit dat je je school op kosten jaagt.

Ook vanuit het perspectief van de ondernemende docent voegt de detacheerder weinig toe. Juist als ondernemer heb je ballen nodig. Als je dan aan tafel zit met een potentiële opdrachtgever terwijl de detacheerder je handje vasthoudt, dan blijft er van die ballen weinig over. Daarnaast word je in het ongewisse gehouden over de school waar je terechtkomt, waardoor je geen idee hebt waar je je tijd in investeert tot de afspraak daadwerkelijk gemaakt is. Nee, dan kies ik liever zelf.

Ik onderneem zelf: voor, met en in het onderwijs. Ik hou van de afwisseling, druk graag mijn stempel op de scholen waar ik mijn opdrachten uitvoer en help graag mee op andere manieren dan alleen simpel vervangen. Trainingen voor taalverbetering, coaching en mensen beter leren vergaderen zijn namelijk dingen die ik ook leuk vind om te doen. Mijn opdrachtgevers weten mij te vinden en anders ben ik mans genoeg om zelf de telefoon op te pakken. Zonder recruiters, detacheringsconstructie of wat voor fancy naam er nu weer voor bedacht is, zzp ik lekker zelf.