Je ontbijt vegan maken is echt supersimpel

Hanneke van den Berg

Van alle omschakelingen naar een vegan bestaan is het ontbijt wel het meest eenvoudige, heb ik gemerkt. Als veganist mag je namelijk wel heel veel: brood, meel, maple syrup, (bevroren) fruit, avocado, pindakaas, havermout, plantaardige melk en yoghurt en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Tik bijvoorbeeld op de receptensite van Albert Heijn maar eens ’vegan ontbijt’ aan en je krijgt vier pagina’s met allerlei recepten op je scherm.

Toegegeven, het is even zoeken naar je favoriete smaken als je wil overstappen naar plantaardige yoghurt en melk, maar dat vergt hooguit een paar weken en dan kun je weer jaren vooruit.

Sommige smaken, zoals kokosmelk en soyamelk zijn niet aan iedereen besteed, maar je hebt ook heel veel plantaardige zuivel, zoals rijstmelk of amandelmelk, die qua smaak helemaal niet zoveel verschillen van koemelk.

Een ontbijtje van havermout met warmgemaakt fruit (gewoon wat bevroren fruit in de pan doen, een klein beetje water erbij en eventueel wat chiazaad als je compôte wil maken, dan wordt het dikker), is heel snel te maken, of neem een boterham met pindakaas en plakjes banaan.

Je kunt ook wat pannenkoekbeslag in de avond maken, dat wegzetten en de volgende ochtend lekker ontbijten met pannenkoekjes waar je wat maple syrup overheen doet.

Hou je van roerei, dan is scrambled tofu een prima alternatief. Wat avocado erbij en voor de pit wat chilivlokken en je zit urenlang vol.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de eindeloze mogelijkheden met smoothies. Fruit, plantaardige melk, wat havervlokken en lijnzaad en je kunt daarna een hele tijd geen pap meer zeggen. Gegarandeerd.

En het is nog supergezond ook. Een flinke zak bevroren fruit is helemaal niet zo duur, net als havermout. Dus je portemonnaie is ook blij.

7b8e8f08-2b63-11ec-ab73-0218eaf05005.pdf

7ba1daae-2b63-11ec-ab73-0218eaf05005.pdf