Voor één dag supermarktbaas? Nou, dan zou ik...

© Getty Images

Ed Brouwer

Stel, u bent voor één dag baas in de supermarkt. Wat zou u dan veranderen? Ha! Daar hoefden de deelnemers aan onze Ombudspanel-enquête over supermarkten niet lang over na te denken... Stoppen met overdag vakken vullen natuurlijk. Betere routering, bredere paden, vriendelijk groeten, misgrijpen voorkomen, bederfelijke waar op tijd weghalen. Maar opvallend en het meest genoemd: alles laten zoals het is. Mooi toch!?

Ik zou een systeem bedenken waarbij je met de kar vol spullen door een scanner kunt rijden zonder het zinloos spullen op de band zetten en een voor een scannen.

Dat je op bepaalde zuilen een product(naam) in kan tikken en dat dan getoond wordt waar het ligt.

Een paar vriendelijke medewerkers aanstellen die ideetjes aandragen als iemand zich afvraagt wat hij/zij vandaag zal gaan eten.

Ik zou regelmatig incognito in de winkel zijn, om te horen hoe mijn klanten denken.

Producten die bij elkaar horen in één schap plaatsen.

Meer rekening houden met oudere mensen. Krukjes plaatsen zodat alles voor iedereen bereikbaar is.

Meer reclame-aanbod van seizoensgebonden groente (van de koude grond) en fruit - denk aan de lichtvervuiling.

Meer inspelen op éénpersoonshuishoudens, want terwijl er steeds meer mensen alleen wonen komen er steeds meer grote verpakkingen.

Stoppen met het steeds uit het assortiment halen van artikelen die wij standaard gebruiken.

Klantentoilet in de supermarkt maken.

Snaai-aanbiedingen bij de kassa weghalen.

Minder verpakking gebruiken vooral om verse producten.

Mijn werknemers vaker complimenten geven, want ze werken hard.

Geen muntjes meer voor het karretje.

De looppaden anders inrichten en éénrichtingverkeer verplichten.

Na het afrekenen hulp aanbieden bij het inpakken van de boodschappen en naar de auto brengen.

Zorgen dat het op de broodafdeling naar versgebakken brood ruikt.

Meer gezonde producten aanbieden en minder ongezonde.

Mensen zijn gewoontedieren dus alles steeds op dezelfde plaats laten, zo min mogelijk van assortiment veranderen.

Ik zou verbieden dat mensen hun kar zomaar ergens neerzetten en ergens anders hun boodschappen pakken. Die staan namelijk altijd in de weg voor anderen.

Ik zou proberen als manager zichtbaarder te zijn en de klanten vriendelijk en gastvrij te begroeten.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudspanel? Mail ons!