Regels van-voor prijzen straks duidelijker voor consumenten en bedrijven

Edwin van Houten: ,,Nieuwe strenge regels beschermen consumenten beter tegen nepaanbiedingen”.

Edwin van Houten: ,,Nieuwe strenge regels beschermen consumenten beter tegen nepaanbiedingen”.© Foto ACM

Ombudsteam

Consumenten zijn gevoelig voor aanbiedingen. Verkopers spelen daarop in door iets als ’speciale aanbieding’ te presenteren met een ’van’ prijs en een ’voor’ prijs. Voor de consument is het lastig te controleren of het gepresenteerde voordeel wel echt is. Met name online kunnen bedrijven hun prijzen voortdurend aanpassen. De consument weet vaak niet of het echt om een aanbieding gaat. Dat gaat veranderen.

De wet regelt dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten met nepaanbiedingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt daar toezicht op. Het product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ’van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding. In de loop van komend jaar worden er nieuwe Europese regels van kracht die consumenten nog beter beschermen tegen nepaanbiedingen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: „Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.”

De prijs is voor consumenten een van de belangrijkste elementen waarop zij hun aankoopbeslissing baseren. Een hoge ’van-prijs’ geeft consumenten het gevoel dat zij veel korting krijgen en leidt ertoe dat zij minder op zoek gaan naar alternatieven. Verkopers spelen bewust in op de gevoeligheid van consumenten voor aanbiedingen, zowel offline als online. Met name online zijn er voor bedrijven veel mogelijkheden om met de prijs te experimenteren en te differentiëren.

Beschermen

Om consumenten te beschermen gelden er regels voor de manier waarop verkopers hun prijzen moeten vermelden, wanneer zij iets een aanbieding mogen noemen en hoe de aanbieding moet worden gepresenteerd. Daarvoor geldt nu nog de norm dat de verkoper de bij de aanbieding genoemde ’van-prijs’ daadwerkelijk gerekend moet hebben in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding.

De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij zag de ACM dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. Soms ging het om langlopende aanbiedingen (producten die gedurende de hele controletijd als ’aanbieding’ werden gepresenteerd), soms was de ’van’ prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM gebruikt deze inventarisatie als opmaat naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022.

Nieuwe regels in 2022

Medio 2022 worden er nieuwe regels voor prijsaanbiedingen van kracht. De ’van’ prijs – ook wel referentieprijs waartegen de ’voor’ prijs wordt afgezet – moet de laagste prijs zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen. Er gelden enkele uitzonderingen op de nieuwe norm, bijvoorbeeld voor beperkt houdbare producten en voor oplopende kortingen op hetzelfde product.

De nieuwe norm is veel duidelijker voor bedrijven en consumenten, waardoor de ACM de norm effectiever kan handhaven. Een aanbieding krijgt daarmee meer waarde voor de consument, omdat het gepresenteerde prijsvoordeel straks veel beter het werkelijke prijsvoordeel voor de consument weergeeft.

De nieuwe regels, die voortvloeien uit Europese regels, worden omgezet in de Prijzenwet. Met de inwerkingtreding in mei 2022 gaat de ACM hierop toezicht houden.

Regels online verkoop

Webshops moeten ook aan andere regels voldoen als zij producten online aanbieden aan consumenten. De ACM heeft de belangrijkste regels voor ondernemers op een rij gezet. Consumenten die online aankopen doen, kunnen vooraf de betrouwbaarheid van de webshop controleren met de checklist ’Eerst checken, dan bestellen’.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!