Geen vis meer van gebroeders Drijver op IJmuidense afslag. Hun kotter gaat definitief niet meer naar zee

Marco Drijver was een trouwe klant van de visafslag in IJmuiden.

Marco Drijver was een trouwe klant van de visafslag in IJmuiden.© W.M. den Heijer

Willem den Heijer
IJmuiden

Bij het begin van het nieuwe jaar zijn meerdere kotters voor de kant blijven liggen. Niet als gevolg van het slechte weer, maar door oorzaken als veroudering van het schip, ingetrokken certificaten van deugdelijkheid en een tekort aan bemanningsleden.

Voor IJmuiden geldt dat ook. De TX-29 van Marco en John Drijver is een van de grote boomkorkotters die definitief niet meer naar zee gaan. Het uit 1985 daterende vissersvaartuig liet wekelijks de vangst vanuit Den Helder per as naar IJmuiden vervoeren.

Een tekort aan financiële middelen om gedegen onderhoud te plegen of opgelopen schade te herstellen, speelt overigens ook een rol bij het besluit de stekker eruit te trekken. Bij elkaar gaat het om ongeveer twaalf Nederlandse kotters, groot en klein. Nogal wat afslagen zien dus dat hun klantenbestand afneemt.

Voor schipper Marco Drijver was het geen makkelijke beslissing om te stoppen. In een recent interview in het vakblad Visserijnieuws laat ie weten dat hij het altijd heel graag heeft gedaan. ,,Maar er komt een keer een eind aan. We zijn de vijfde generatie in het Texelse familiebedrijf, maar gebrek aan opvolging is de reden dat we niet meer naar zee gaan’’, aldus schipper Drijver.

Personeel

Ook hij ervaart dat het elk jaar lastiger wordt om goed gekwalificeerd en vaardig personeel te krijgen. Mede door een gebrek daaraan, kwam er te veel druk op hem en zijn broer.

J&H Transport uit Velserbroek verzorgde jarenlang het vervoer van de vis voor de TX-29. ,,Onder Hoeve Transport deden we dat al 25 jaar. Ook toen Drijver nog op haring spande. Daarna nog eens vijftien jaar met J&H Transport. Elke vrijdagochtend werd de vis van de kotter in Den Helder opgehaald’’, aldus Jan van Oostveen van het transportbedrijf.

Het bedrijf verzorgde ook jarenlang het transport van de TX-9 van Jan Drijver en de TX-5 van Marco Ellen. Deze boomkorkotters zijn al veel eerder aan de visserij onttrokken. De TX-29 was dus de laatste Texelse klant van J&H Transport.