Vorige week meer dan 100.000 euro naar verkiezingscampagne online

ANP Producties | Bron: ANP
Den Haag

Politieke partijen hebben vorige week voor het eerst in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen meer dan 100.000 euro besteed aan internetadvertenties. Dat blijkt uit een analyse van gegevens van Google en Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram. PvdA en GroenLinks steken hier het meeste geld in.

In de periode van 20 tot en met 26 februari gaven politieke partijen samen ruim 140.000 euro uit aan advertenties op Google, YouTube, Facebook en Instagram. Daarbij is gekeken naar uitgaven van landelijke en regionale afdelingen, lokale partijen en individuele kandidaten. Een week eerder ging het nog om zo'n 85.000 euro.

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 gaven politieke partijen rond deze tijd veel meer uit om online op te vallen. In dezelfde week gaven ze meer dan het dubbele uit. Ook in de weken hiervoor waren de uitgaven niet zo hoog als tijdens de landelijke verkiezingen.

Minder uitgaven

Vooral CDA, D66, Forum voor Democratie en SP houden vergeleken met de vorige verkiezingen de hand op de knip. CDA gaf in 2021 in deze week zo'n 130.000 euro uit aan internetadvertenties en nu rond de 13.000 euro. Ook D66 heeft vorige week ruim tien keer minder uitgegeven, ongeveer 6400 euro. Forum geeft zes keer minder uit en SP drie keer minder.

PvdA heeft vorige week meer dan 24.000 euro uitgegeven aan internetreclames, het meest van alle partijen en iets meer dan tijdens dezelfde week in de campagne voor de landelijke verkiezingen. GroenLinks volgt met meer dan 20.000 euro. Alle regionale partijen gaven samen naar schatting 26.000 euro uit. PVV gaf als gebruikelijk bijna niets uit aan reclames online.

Internetadvertenties

De vorige campagne leert dat politieke partijen pas als de verkiezingen naderen flink gaan uitgeven aan internetadvertenties. In de laatste week voor de Tweede Kamerverkiezingen gaven zij samen meer dan een miljoen euro hieraan uit, in de weken daarvoor vele tonnen.

De genoemde bedragen betreffen een schatting. Meta noemt namelijk geen precieze bedragen als partijen of afdelingen minder dan 100 euro uitgeven aan internetadvertenties. In zo'n geval zijn de uitgaven ingeschat op 50 euro.