’Soms zit ik ook bij het stoplicht te mediteren.’ Marlies Helman is trainer mindfulness

Marlies Helman in haar werkruimte bij boerderij Landzicht.© United Photos/Paul Vreeker

Kees de Boer
Velserbroek

De week zit erop. Voor mindfulnesstrainer Marlies Helman wacht een weekend vol mindfulness.

Helman geeft op zaterdag met haar bedrijf ’Leef Mindful’ bij boerderij Landzicht in Velserbroek workshops op het gebied van aandachtstraining en stressreductie. In haar eigen woorden ’mindfulness based stress reduction training’.

Doordeweeks doet ze werk dat daar raakvlakken mee heeft: drie dagen in de week is ze in de GGZ actief als sociaal psychiatrisch verpleegkundige. ,,Daar geef ik ook mindfulness voor mensen met depressies en angststoornissen. Bij mijn workshops in boerderij Landzicht zijn de trainingen gericht op stress reductie, burn-out klachten en op milde depressies.”

Waar komt een mindfulness based stress reduction training op neer?

,,De lessen zijn erop gericht om methodes aan te leren over hoe beter met stress om te gaan. We trainen bijvoorbeeld de opmerkzaamheid, een kwaliteit die je leert door mediteren. In negen bijeenkomsten krijg je zo een palet aan handvatten aangereikt om stress makkelijker het hoofd te bieden.”

Wat is een meditatie voor jou?

,,Het naar binnen richten van je aandacht. Dat kan door je ogen te sluiten of door ze op een punt te richten. Dan is het de vraag wat voor gedachten er bij je binnen komen. Welke lichamelijke sensaties je ervaart. Weet je wat het is? Het brein zoekt voortdurend afleiding. Soms kunnen er ook hindernissen voorbijkomen. Vragen als: ’Is dit niet heel raar wat ik nu aan het doen ben?’ ’Is dit niet heel zweverig?’ Nee dus, want voor de meeste mensen is mediteren geen dagelijkse kost.”

,,Waar het op neerkomt, is om stresssignalen te herkennen. Dat kan een verhoogde hartslag zijn, of ergens in het lichaam spierspanning voelen. Dan is het de kunst om te herkennen waar die spieren zijn aangespannen. Daarbij moet je overigens niet te streng voor jezelf willen zijn. Als het niet lukt, wees dan mild voor jezelf. Dat geldt ook voor sommige dilemma’s. Sommige cursisten vinden dat ze iets beter moeten doen in het leven. Als je je best voor iets doet, is dat al goed genoeg.”

Ze vertelt dat je verschillende soorten meditatie hebt. ,,Je hebt bijvoorbeeld informele meditatie, dan pas je het in je dagelijkse leven toe. Dan controleer je op een bepaald moment - terwijl je met iets anders bezig bent - waar je spierspanning ervaart. Je probeert die spanning vervolgens los te laten door bijvoorbeeld een paar keer je adem te volgen. Dat kan heel rustgevend zijn, omdat het een korte ontspanning in het brein geeft. Zoiets lijkt ingewikkeld, maar is betrekkelijk eenvoudig aan te leren.”

Wat gebeurt er in het brein tijdens een meditatie?

,,Door meditatie maak je andere neurale netwerken aan. Het kan zijn dat je daar een karrenspoor van negatieve gedachten in hebt ontwikkeld. Als zo’n negatieve gedachte tijdens een sessie naar boven komt, wordt deze in een groter neuraal netwerk opgenomen, waardoor ’ie aan kracht inboet. Dat is het nuttige van mediteren.”

,,Je kunt het overal en in werkelijk alle houdingen doen”, vervolgt ze. ,,Zittend, lopend of liggend. Zelf doe ik het weleens bij het stoplicht.”

Lacht: ,,Dan vind ik het jammer als ’ie weer op groen springt, omdat ik dan nog niet klaar ben. Je ergert je er ook nooit aan als ’ie wat langer op rood staat.”

Toch is dat ook weleens misgegaan: ,,Ik ben ooit met de fiets voor een groen stoplicht gestopt, omdat ik op moment zin had om te mediteren. Klapte er een andere fiets aan de achterkant bovenop. Dat doe ik dus maar niet meer.”

Hoe brengt u het weekeinde door? De krant is benieuwd naar uw favoriete plekken in Velsen. Welke bakker heeft het lekkerste brood, waar is het fijn (buiten) sporten en welke horecagelegenheid bezoekt u het liefst, enzovoort. Ook een keer in de krant? Mail naar kees.de.boer@mediahuis.nl

Net binnen