Weet goed met wie je digitaal zaken doet

© Foto Pixabay

Nancy Ubert

Soms is het genoeg om een onwelwillende verkoper een e-mail te sturen met: ’Ik heb contact opgenomen met het ombudsteam van de krant’. André Verhagen uit Leiden hoopte dat zijn dochter Emma met dat ’dreigement’ wel haar (kleed)geld zou terugkrijgen. ,,Helaas pindakaas.’’

In de zomer bestelde de zestienjarige Emma kleding via een advertentie op Facebook. Het duurde bijna twee maanden voordat het pakket werd bezorgd. Pasvorm en kwaliteit waren beneden alle peil dus Emma stuurde alles retour. Op eigen kosten nog wel. Maar haar geld en de verzendkosten zag ze niet meer terug. Waarschijnlijk speelt hier dropshipping een rol. Niet verboden maar voor de consument niet altijd fijn. Een site functioneert als een soort makelaar. Vaak betaal je meer, wacht je langer op de bestelling, voldoen de producten niet aan de verwachting en is onduidelijk wie je kunt aanspreken bij problemen.

In het geval van Emma is de hele kledingonderneming ook nog eens met de Noorderzon van het wereldwijde web vertrokken en kunnen wij als ombudsteam helemaal niks meer voor haar betekenen.

Daarom is het goed om voordat je een online aankoop doet te onderzoeken met wie je eigenlijk zaken wilt gaan doen. Bovendien moet op een verkoopsite vermeld worden waar de producten vandaan komen. Komen ze van ver of is er sprake van een groothandel op eigen bodem.

Meer over dropshipping op Consuwijzer: http://bit.ly/OMBcwdc.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!

Net binnen